Att bygga om

Det är lätt att ombyggnader i fastigheten leder till osämja på grund av störningar. För att i görligaste mån unvika detta finns vissa regler i föreningens stadgar och ordningsföreskrifter.

På denna sida försöker vi ge en helhetsbild av vad som gäller.

Läs igenom den INNAN ombyggnaden.

Tillstånd för ombyggnad
Så här står det i ordningsreglerna om ombyggnad:

Byte av skåpinredning, renovering av ytskikt och mindre förändringar får göras i lägenheten. Mer omfattande ombyggnad kräver dock styrelsens tillstånd, ibland också bygglov och/eller bygganmälan.
Kontakta alltid styrelsen innan Du sätter igång!

Störningar vid ombyggnad
Vid ombyggnad förekommer störnngar för de kringboende. Meddela i god tid på anslagstavlorna i trapphusen t.ex. när det blir mycket buller, och avstängning av vatten (viktigt, senast dagen innan avstängningen).

Buller

Bullerstörning regleras i ordningsreglerna som säger följande:

Störande arbete i lägenheten, såsom att borra eller spika, är endast tillåten mellan dessa tider:

• 07:00 – 19:00 på vardagar för inhyrda hantverkare.
  • 08:00 – 19:00 på vardagar för boende.
  • 11:00 – 16:00 på lördagar och söndagar för alla.
  • Röda dagar får man inte utföra något störande arbete alls: nyårsdagen, trettondedagen, långfredagen, påskdagen, annandag påsk, pingstdagen, nationaldagen, alla helgons dag, juldagen samt annandagen.
  • Yrkesmässigt störande arbete, exempelvis tillverkning, får aldrig förekomma i lägenheten.

Inom dessa tider kan man alltså arbeta i lägenheten men med visad hänsyn!

Fläktar & ventilation
Huset har ventilation i form av mekanisk frånluft. Det finns alltså en fläkt på taket för varje trappuppgång som suger ut luft via köksfläkt och andra ventiler.

Detta system innebär att det är FÖRBJUDET att installera köksfläkt med en motor som aktivt pumpar in luft i ventilationssystemet (i värsta fall till grannarna). Ventiler i bad och toalett får ej ändras eftersom allt är injusterat.

Badrum & Golvbrunn
De ursprungliga golvbrunnarna som finns i lägenheternas badrum är inte längre godkända enligt moderna byggstandard. Det betyder att man vid ombyggnad av badrum MÅSTE byta dessa.

I samband med detta har det hänt att genombrott skett till undervarande lägenhet eftersom golvbrunnen går djupt ner i betongen. Meddela därför inte bara styrelsen utan också innehavaren av lägenheten under att golvbrunnen skall bytas. Var beredd på eventuella återställningskostnader som drabbar den som bygger om.

Byte av golvbrunn måste göras av VVS-behörig firma, liksom rördragningar och ombyggnad av våtrum. Kopia av certifikat på utfört arbete skall lämnas till styrelsen.
Bärande konstruktioner
Föreningen tillåter inte ingrepp i bärande (betong)väggar.

Terrass & uteplats
Till varje lägenhet hör terrass eller uteplats. Dessa tillhör fastigheten och ingår inte i den yta som upplåtits med bostadsrätt. Naturligtvis disponerar respektive boende sin uteplats/terrass men föreningen kan behöva komma åt den vid visst yttre underhåll. Åtgärder, som golvläggning, vattendragning eller elinstallationer, skall godkännas av styrelsen och utföras fackmannamässigt.

Uppsättning av parabolantenner kräver tillstånd av styrelsen.

Handdukstorkar
I badrummet finns en handdukstork som värms via varmvattensystemet (alltså inte radiator-vattnet utan varmvattnet). Eventuellt byte till större tork, ansluten till varmvattnet, måste göras fackmannamässigt och vara av rostfritt material.
Tas handdukstorken bort, måste det byglas så cirkulationen fortsätter till resten av trapphuset.

Efter vattenavstängning (t.ex. vid renovering) ansamlas luft i systemet. Det märks mest på handdukstorkarna på 4:e och 5:e våningen som blir kalla och måste luftas. Sker inte det blir cirkulationen dålig i hela trapphuset och det tar lång tid att få varmvatten.

Lufta alltså handdukstorken efter vattenavstängning!

Uppvärming
Husets uppvärmes med fjärrvärme. Värmesystemet tillhör föreningen och ingrepp får, bortsett från målning av radiatorer, inte göras av boende.

Ersättningsdusch och toalett
I fastighetens källare finns omklädningsrum med dusch och toalett som utlånas av föreningen, t.ex. vid ombyggnad av badrum.

Vem ansvarar för vad
Någon exakt definition av ansvarsområden finns inte men följande står i föreningens stadgar:

Bostadsrättshavaren svarar sålunda för lägenhetens:

• väggar, tak och golv med underliggande fuktisolerande skikt samt att fuktisolerande skikt vid renovering utförs på fackmannamässigt sätt;
  • golvvärme, som bostadsrättshavaren försett lägenheten med;
  • inredning och utrustning, inklusive svagströmsanläggningar, ledningar och övriga installationer för vatten, avlopp, ämne, gas, ventilation och el som Föreningen försett lägenheten med till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten. Ifråga om radiatorer svarar bostadsrättshavaren dock endast för målning.
  • golvbrunnar, eldstäder, rökgångar, inner- och ytterdörrar.
  • fönster, vad gäller skötsel, tätlister och i förekommande fall målning av insidan men ej mellan fönsterbågarna.

Föreningen svarar sålunda för:

• radiatorer och stamledningar för vatten, avlopp, värme, gas, ventilation och el. Ifråga om stamledning för el svarar Föreningen fram till lägenhetens säkringstavla.
  • översyn och målning mellan fönsterbågarna samt alla reperationer av och byte av fönster, dock inte om skadan uppkommit genom bostadsrättshavarens eget vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som tillhör hans hushåll eller gästar honom eller annan som han inrymt i lägenheten eller som utför arbete där för hans räkning.