Föreningens historia

Bostadsrättsföreningen Humle 24 registrerades 2004-02-02. Föreningens nuvarande ekonomiska plan registrerades 2006-09-14 hos Bolagsverket.

Fastigheten Humle 24 förvärvades i oktober 2006 från Stena Fastigheter.

Bostadsrättsföreningen består av två huskroppar, en på Norregatan 5 och 7 samt en på Humlegatan 6 och 8 vilka är förbundna med en kulvert längs med Norregränd.

De två huskropparna innehåller 28 lägenheter vardera fördelade på fem våningsplan.

Fastigheten byggdes av Skanska 1979-1981. Arkitekten var Holger M. Lundquist.

De två huskropparna är trappstegs-terasserade mot gården och de stora balkongerna är försedda med inbyggda stora planteringslådor vilket ger gården ger ett vackert och ombonat intryck, även vintertid.

Fastigheten har tilldelats pris för Sveriges vackraste innergård vid två tillfällen.

Det var en omdiskuterad "sanering" av Malmö som bl.a. ledde till fastighetens tillblivelse. Mer om detta hittar du t.ex. på Wikipedia.